مهرگان امروز

بسیاری گمان میکنند که جشن مهرگان تنها ویژه ی زرتشتیان است و از معانی ملی آن بی خبرند.بسیاری انتظار دارند که برای شرکت در این جشن در میان زرتشتیان حضور یابند و چگونگی انجام آن را همچون یک "راز"  دریابند . از دیگر سو, منابع خوب و در دسترس علاقمندان به پژوهش در این زمینه ی فرهنگی بسیار کم است . 

 

چیزی که بیش از همه برای دوستان علاقمند پرسش برانگیز است این است که این جشن را چگونه برگزار میکنند و اگر خود بخواهند چنین جشنی بر پا دارند , چه باید بکنند؟در پاسخ به پرسش هایی از این دست باید گفت ; که برگزاری این جشن بسیار ساده و به بی پیراگی و سادگی جشن نوروز است است.بدین روش که مردم در خانه های خود  سفره هایی بر پا میکنند و بر آن خوراک های رنگارنگ می چینند ; 

 

 

آب , آویشن, انار, گل , گلاب, آیینه , وووووو شمعدان بر آن می گذارند.به دید و بازدید خانوادگی میروند و مراسم دیگر... 

 

روش برگزاری جشن در مراسم ها و گردهمای های بزرگتر و کلاسیک زرتشتی نیز تا اندازه ای بر همین روش است . 

 

در مراسم رسمی تر که برای نمونه هموندان هخامنشیان برگزار خواهند کرد بر بنیاد این نوشتار می بایست: 

 

 

جشن را با گاهان خوانی بیآغازند و بخش هایی از گات ها را میخوانند , پس از آن هم وندان به گفتگو و بیان دیدگاه ها و مشکلات خود میپردازند و از شادی ها و غمهایشان سخن میگویند . پس از آن نیز به شاهنامه خوانی , مقاله خوانی , و کارهای فرهنگی از این دست میپردازند .آنگاه با یادمانه ای خوش و آرزوهای نیک برای یکدیگر از هم جدا میشوند .این چکیده ی برگزاری یک جشن مهرگان امروزی است میتواند باشد (رویه ی 118 )

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد